Hamarosan elkezdik a Szőke Tisza kiemelését: a legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajó roncsait óriási ballonok segítségével emelik ki. Az egykori magyar luxusgőzös kiemelése több hónapos technikai felkészülés után kezdődhet el, a hajótest kiemelését heteken belül kezdi el a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft az MTI-hez eljutott közlemény szerint.
A szakemberek októberben hozták felszínre a még 2012-ben elsüllyedt roncsot, azóta zajlott a tervezés, a terület előkészítése és a szükséges eszközök gyártása. Jelenleg a Tisza Szeged melletti részén úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat a hajótestben és ne akadályozza a téli mentőakciót.
A látványos kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd, ezek a hajó alatt gördülve segítik a partra vételt.
A ballonokat külön erre a célra gyárttatták, hiszen a 300 tonna súlyúra becsült, csaknem 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális felkészültséget igényel. A mintegy 2 kilométernyi kötélzet egyedi darabjainak gyártása is befejeződött, így a további előkészületek az időjárástól függően mintegy két hetet vesznek még igénybe.
A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében építették 1917-ben; 1919-től a SAS, 1930 és 1944 között a Szent Imre, később a Felszabadulás, végül a Szőke Tisza nevet viselte. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.
Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán