Mozaik

Érdekességek a Kékszalag vitorlásversenyről

Kékszalag/Facebook
Kékszalag/Facebook
Az első versenyt 1934-ben rendezték.

Európa legrégebbi és legnagyobb tókerülő vitorlásversenye idén 55. alkalommal július 6-án indul, Balatonfüredről. A hajóknak 48 órájuk van arra, hogy a 155 kilométeres távot megtegyék.

A Kékszalag egy életre szóló élmény azoknak, akik elindulnak a versenyen, és hatalmas látványosság azoknak, akik csak a partról nézik és szurkolnak. A szervezők egy hetes programsorozattal készülnek.

Ebből az alkalomból a hajozas.hu összegyűjtött néhány érdekességet és tudnivalót a majd 90 éves versenyről

A Kékszalag 1934-ben született, Európa leghosszabb távú és legrégebbi tókerülő versenye. Az első versenyt a Kék Szalagért írták ki 1934-ben. A helyes írásmód két szóban lenne, ám a verseny fogalommá vált, így lehet, és szokás is lett egybe írni Kékszalagként, míg például a Fehér Szalag természetesen külön írandó.

A leghosszabb Kékszalag 1953-ban zajlott, akkor olyan gyenge szél fújt, hogy az első helyen beérő hajó 40 órát vitorlázott! (Akkoriban még nem volt 48 órás időkorlátozás.)

A versenynek általában egy győztese van, ám 1991-ben a német Giftzwerg nevű hajó győzött Helmut Birkmayer vezetésével, de óvták, mert a Tihanyi-szorosban nem az előírt hajózási útvonalon vitorlázott. Viszont a versenykiírás német nyelvű fordításában ez rosszul szerepelt. Így a német hajót nem zárták ki, viszont a 20 perccel utána befutó Nemere II.-t is első helyezettnek, Kékszalag-győztesnek nyilvánították. A hajót dr. Balogh György, a Magyar Vitorlás Szövetség akkori elnöke kormányozta. Ebben az évben tehát a versenynek két győztese lett.

dr. Ember Károly/Fortepan

A Kékszalagon kívül Európában még három ismert európai tókerülő van

  • A Genfi-tavi Bol d’Or 1939 óta létezik, és a verseny távja 123 km.
  • 1956-ban született a Boden-tavi Rund um és a
  • Garda-tavi Centomiglia is. Mindkettőn a pálya hossza nagyjából 100 kilométer.

Kékszalag pálya és induló hajók

A Kékszalag útvonala Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred. A táv hossza légvonalban: 155 km, a távot maximum 48 óra alatt meg kell tenni.
Az első versenyre 1934. július 27-én került sor, akkor 21 hajó vett részt rajta.  Az első győztes: Rabonbán I., 30-as Cirkáló, kormányos dr. Ugron Gábor volt.

Az európai tókerülő versenyek közül ma már a Kékszalagon versenyez a legtöbb hajó. A Bol d’Oron volt a rekord 1990-ben, amikor 684 hajó nevezett be a versenyre, de azóta ott az indulószám 500 körülire csökkent. A Kékszalagon 2012 és 2017 között az átlagos hajószám 549 volt.

2018-ban rekord dőlt, akkor 681 hajó rajtolt. Ezt megelőzően a legtöbb résztvevő 2010-ben a 42. Kékszalagon 593 hajón, 9 nemzet 3115 versenyző volt.

dr. Ember Károly/Fortepan

Versenyek rendje

1934-től 1942-ig kétévente, páros években, 1947-től 2001-ig kétévente a páratlan években került megrendezésre. 2001-től van évente Kékszalag a Balatonon.
1996,1998,2000 – ellenkező irányban haladva, de egész körös volt a Fehér Szalag.

További érdekességek

Legtöbb versenyt nyert kormányos – Litkey Farkas 13-szor. 2001-2009-ig zsinórban kilencszer, majd 2011-ben, 2013-ban, 2016-ban és 2017-ben győzött. 11-szer egytestű hajókkal, majd kétszer már katamaránnal.

Legtöbb versenyt nyert hajó – Tramontana 7-szer (1940, 1942, 1963, 1971, 1977, 1979, 1989), Lisa 6-szor (2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2013) nyert.

Az első női kormányos, aki Kékszalagot nyert – Kultsár Istvánné Gordon Evelyn 1940-ben és 1942-ben nyert. Ő egyelőre az egyetlen abszolút győztes női kormányos a verseny történetében. 2011 óta a legjobb női kormányos nyeri a Gordon Evelyn díjat, amelyet a First Class Magazin alapított.

Leggyorsabb Kékszalag győzelem egytestű hajóval – 1955-től 2014-ig a Nemere II. sokat vitatott és nem bizonyítható 10 óra 40 perces rekordja volt a legjobb idő, amit egytestű hajóval futottak.

2003-ban Lisa, Litkey Farkas kormányzásával 9 óra, 25 perc, 30 másodperc. Nem lett hitelesített rekord, mert az alacsony vízállás miatt a keszthelyi bója keletebbre volt a szokottnál, így a pálya összesen akár 8 kilométerrel is rövidebb lehetett az 1955-ös távnál.

2014-ben a Raffica futott Király Zsolt kormányzásával 59 év után új és hiteles pályacsúcsot egytestű hajóval: 9 óra 56 perc 46 másodperc.

Kékszalag abszolút rekordokról, a Kékszalag győztesekről és egyéb érdekességekről ITT olvashattok még.

Kapcsolódó
Receptre írnák fel a vitorlázást a siófoki orvosok
Kortól, nemtől függetlenül bárkinek ajánlott ez a sport.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik