November végén nyílik meg a grönlandi főváros repülőterének első olyan futópályája, amely már Amerikából vagy Európából érkező nagy gépeket is képes lesz fogadni, és ettől várják a helyi idegenforgalom fellendülését, miközben mindez környezeti kockázatot is jelent.
Mindeddig az autonóm, de Dániához tartozó szigetre külföldről érkező turistáknak a Nuuktól északabbra fekvő Kangerlussuaqban kellett leszállniuk, egy egykori amerikai katonai bázison, amely a nemzetközi járatokat fogadó egyetlen repülőtér volt. Onnan kisrepülőgépek vitték őket Nuukba.
Elsőként, november 28-tól a Koppenhágából érkező gépeket tudják fogadni, alkalmanként 300 utassal, jövő nyártól pedig közvetlen járat indul New Yorkból Nuukba. Milan Lund Vraa, a repülőtér szóvivője elmondta, hogy az új nuuki leszállópálya és a 2026-ban Ilulissatban megnyíló újabb repülőtér nagy előrelépést jelent majd a Grönlandra utazók számára.
Az idegenforgalom fellendülése miatt azonban a 18 ezer lakosú Nuukban növelni kell a turisták fogadására alkalmas infrastruktúrát, új szállodákra és éttermekre is szükség lesz. Grönland más városaiban is számítanak az idegenforgalom megélénkülésére.
A 2500 lakosú Maniitsoqban abban bíznak, hogy a turisták pezsgést hoznak a város életébe.
Szükségünk van rájuk. Egyre kevesebb ember él a településen, nagyobb városokba költöznek, ahol több a munkahely
– magyarázza egy helyi tengerész. A helyiek szerint a turisztikai fejlesztéseket nagyon át kell gondolni.
„Nem hiszem, hogy Grönland készen állna a tömegturizmusra, például az infrastruktúra állapota miatt” – mondta a Nuukban élő Paaliit Molgaard Rasmussen. Grönlandnak tavaly 1,9 milliárd dán korona (104 milliárd forint) bevétele volt a turizmusból, ami a sziget 20,3 milliárd koronás (1111 milliárd forintos) GDP-jének csaknem 10 százalékát jelentette.
Grönland egyébként az utóbbi időben főként a klímaváltozás miatt került be a hírekbe, volt ott hőhullám, és olyan helyen láttak jegesmedvét, mint korábban soha.