Norvégia ambiciózus terveket mutatott be egy mintegy 26,5 kilométeres víz alatti mega alagút megépítésére, amely várhatóan közel 2 milliárd euróba kerül. A Rogfast Project néven ismert alagút a Randaberg és a Bokn kerületeket köti majd össze, és amint elkészül, a világ leghosszabb és legmélyebb alagútja lesz: maximális mélysége körülbelül 396 méter.
Az E39-es tengerparti autópálya – amely az északi Trondheimtől a déli Kristiansandig tart – fontos útvonal Norvégiában. Ez az út jelenleg körülbelül 21 órát vesz igénybe, és hét kompátkelőt foglal magában, de a kompok gyakran késnek a rossz időjárás miatt. A Rogfast Projekt akár 11 órával is rövidíti az utazási időt, jelentősen csökkentve a városok közötti teljes utazási időt. Magán az alagúton való áthaladás várhatóan körülbelül 35 percet vesz igénybe, mindezért 35 eurót kell leszurkolni útdíj gyanánt.
A Rogfast Projekt az E39-es út nagyszabású, 40 milliárd eurós korszerűsítésének része. A finanszírozás körülbelül fele adóból származik, míg a többit az alagút üzembe helyezése után az útdíjakból szeretnék biztosítani. Az építkezés 2018-ban kezdődött, de a koronavírus-járvány közbeszólt. A befejezés így 2033-ban várható, csaknem tíz évvel később az eredetileg tervezettnél.
Ha az alagút elkészül, nem kell az időjárásra hagyatkoznunk az utak nyitva tartásához
– nyilatkozta Oddvar Kaarmo, a Rogfast projektmenedzsere, megjegyezve: Mortavika kikötője jelenleg ki van téve a rossz időjárásnak, ami néha kompelterelésekhez vezet.
Az alagút elkészültével az ilyen problémák a múlté lesznek, megbízhatóbb és hatékonyabb utazást biztosítva a sofőrök számára.
Szintén Norvégiában adták át a a világ leghosszabb kerékpáros alagútját, mely 2,9 kilométeres. A Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár közötti útszakaszon tavaly helyezték üzembe Magyarország egyik leghosszabb alagútját: ez a Bécsi domb alatt átvezető 780 méter hosszú dupla közúti alagút. Mint megírtuk, mesébe illő tenger alatti körforgalmat is átadtak már a Feröer-szigeteken.