A kecske és a káposzta egyaránt megmarad a lillafüredi erdei vasút átfogó felújításánál, hiszen idén átfogóan felújítják a vonalat, ám a kirándulók kisebb-nagyobb változásokkal szinte folyamatosan használhatják. Mindez nem kis szervezést és ügyes megoldásokat igényel, mégis sikeresnek látszik – számolt a boon.hu.
Az ország egyik legszebb vonala
Magyarország egyik legszebb útvonalon végigzakatoló kisvasútja a lillafüredi. Igazi csemege a hegyvidék szerelmeseinek meredek hegyoldalaival, völgyhídjaival, alagútjaival. A diósgyőri vár árnyékából indulva sok környékbeli látványosságot elérhet a kiránduló: eljuthat a Garadna völgyben, a Hámori-tó partján kanyarogva a lillafüredi Palotaszállóhoz, a vízeséshez, barlangokhoz, az újmassai őskohóhoz, és számos gyalogos túra kiindulópontjára.
Nem is véletlen, hogy a felújítás egyik fontos szempontja volt, hogy minél kevesebb szakaszbezárással végezzék el a munkákat. Van, ahol már felújították az erdei vasút teljes szakaszát, máshol még folynak a munkák.
A boon.hu videója a munkálatok helyszínéről
Pintyili Gergely, az Északerdő Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasút üzemigazgatója számolt be a boon.hu-nak a munkákról:
A lillafüredi vasút egy országos turisztikai fejlesztési projekt része. A 20 milliárdos turisztikai forrásból az Északerdő 4,3 milliárd forintot kapott, ami jelentős hányad. Április elejétől a Lillafüred park kitérő és a Dorottya utcai állomás között zavartalanul közlekednek, de rendkívüli menetrend szerint. A pénztár a helyén maradt, de a felszállást már a túloldalra helyezték, ahova többnyelvű táblák és irányjelzők segíti a turistákat.
A lillafüredi állomás teljes területe megújul, a fővágány és a mellékvágányok egyaránt. A munkák alatt ideiglenes vágányt is építettek, ahova a lezárás ideje alatt érkezhetnek a szerelvények. Az állomás peronját is meghosszabbítják, amire a különleges ünnepekhez, rendezvényekhez kötődő különvonatok miatt van szükség.
A lillafüredi állomás felújításának központi szerepe van abban, hogy az utasforgalom a beruházás alatt is folyamatos legyen. Ha itt befejeződnek a munkák, akkor a kivitelező fordítani tud, és az alagúttól egészen a Majláthig terjedő szakaszon folytathatja. A Majláth-telephely ugyanilyen stratégiai fontosságú volt, ott a belső vágányhálózat már 75 százalékban módosult és átalakult.
Már idén végigutazható lehet
A munkálatok eddig zökkenőmentesen folytak. A tervek szerint április végén, május elején át tudják adni a megújult és megszépült állomást.
A nyári időszakban Lillafüred és Garadna között közlekedik majd az erdei vasút. Ekkor az alsó szakaszt építik át, hogy mire beköszönt a tél, a Mikulás-vonat teljes egészében az új pályán tudjon közlekedni. Az üzemigazgató a megyei hírportálnak elmondta:
Az őszi időszak lesz a beruházás végső állomása, akkor újul meg a tó fölötti pályaszakasz is. A teljes kivitelezés száz százalékig állami forrásból történik, 4,3 milliárd forintos projektről van szó. Mára befejeződtek a magasépítészeti munkák, a gördülőállomány, azaz a kocsik és vonójárművek fejlesztése, megújultak az utasfogadó épületeink, a Dorottya utcai ki is bővült, de felújítottuk a kiszolgálóépületeket is, a Majláth-telephelyen a kocsiszínt és a műhelyépületet. Itt komplex magasépítészeti munkákat kellett végezni
– mondta a portálnak az üzemigazgató.
Megújították a C–50 típusú mozdonyt, és korhű kialakítást kapott a speciálisan a LÁEV részére gyártott Mk48 típusú dízelmozdony is. Az igazgató reményei szerint már ebben az évben végig lehet utazni az erdei vasút teljes szakaszán.
De nyáron már a családok és a diákok kedvenc kirándulóhelye lehet majd a vonalon a Garadna, hiszen itt egy erdei és vasúti tematikájú játszóteret hoztak létre, és megújították az Erdészeti Gyűjtemény épületét. A Szövetség-forrás környezetében esőbeállót, rönkbútorokat és szalonnasütőket helyeztek el. A völgy alján kialakítottak egy erdei „amfiteátrumot”, ahol előadásokat, erdei iskolai foglalkozásokat lehet tartani. Mindemellett új szalonnasütő helyek és rönkbútorok várják a kirándulókat – közölte a portál.