Lezárult egy jelentős turisztikai fejlesztéssorozat Szabadkígyóson és Újkígyóson – írta az MTI.
Kerékpárutat, parkolókat, posta- és kocsimúzeumot, valamint helytörténeti kiállítóteret alakítottak ki a két Békés vármegyei településen.
Az 580 millió forintos támogatást a 2400 lakosú Szabadkígyós község és a csaknem ötezres lélekszámú Újkígyós város nyerte el az uniós Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban még 2021-ben.
A fejlesztéssorozat részeként újult meg a Szabadkígyós és Újkígyós közötti bicikliút, valamint összekötötték a községben található kerékpárutat a Wenckheim család építészeti hagyatékához vezető nyomvonallal. A kerékpárút mellé 150 facsemetét ültettek.
A szintén uniós forrásból felújított Wenckheim-kastélynál 79 fizetős parkolóhelyet alakítottak ki; létesítettek parkolót a turisztikai attrakcióknál is, így a kocsi-, a posta- és a majormúzeum előtt.
A napokban átadták a Svájceráj névre hallgató épület egyik felében a kocsimúzeumot, és az ország negyedik postamúzeumát. A Svájceráj másik felében a kígyósi pusztát mutatják be interaktív tárlaton. A Svájceráj nevet a lakosság adta egykor az épületnek.
Az 1800-as évek elején gróf Wenckheim József Antal kezdett ott dohányt előállítani; akkor ugyanis Európában a Napóleon által meghirdetett kontinentális zárlat miatt hiány volt dohányból. Az épület azért áll boltíves oldalfalakból, hogy a dohányleveleket megfelelően tudják szárítani.
A gróf telepített a birtok nyugati részére egy új falut is azért, hogy ott termesszék a dohányt. Így született meg 1814-ben Újkígyós, a másik település neve pedig Ókígyós lett, amely 1950 óta a Szabadkígyós nevet viseli.
A régi posta épületében helyet kapott tárlaton az 1950-es évektől kezdődően mutatják be a posta történetét és a postaszolgálat változásait. Az épület egyik részében egykor a hivatal és a postamester lakása volt, a másikban a kézbesítő lakott. A tárlaton látható egy “oldtimer” postás motorkerékpár is, valamint egy korabeli postás egyenruha.
A kocsimúzeumban megtekinthető két régi postakocsi: egy 1890 körüli nagy kariolkocsi és egy 1900 körüli postaközi közvetítő kísérleti gépjármű.