Befejeződött a Sió-zsilip átépítése

Egyidejűleg sor került a Sió-csatorna rekonstrukciójára és vizes élőhely kialakítására is.

Befejeződött a Balaton vízlevezető rendszerének korszerűsítése; a 15,5 milliárd forintos uniós támogatással, 19 milliárd forintból megvalósult projektben átépült a Sió-zsilip, sor került a Sió-csatorna rekonstrukciójára és vizes élőhely kialakítására – hangzott el a projektzáró rendezvényen.

Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője elmondta, az új levezetőrendszer sokkal szélesebb körű vízgazdálkodást tesz lehetővé az elődjénél, bővíti a vízszintszabályozás lehetőségét, szolgálva ezzel a természetvédelmet és az idegenforgalmat is.

Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője ismertette: az uniós és kormányzati támogatásból megvalósuló beruházás leglátványosabb része a több mint 70 éves Sió-zsilip átépítése volt. Az új vízeresztő létesítmény kapacitása megnőtt, a megújult hajózsilip pedig biztonságosabb hajózási lehetőséget nyújt, másodlagos vízeresztő funkciót is ellátva.

A Sió-csatorna mederrendezése nélkül nem kerülhetett volna sor a Bahart hajóinak felhozatalára a Dunáról a Balatonra nyár elején – mutatott rá az igazgató. Arról is beszámolt, hogy a csatorna mentén, Tolnanémedinél mintegy 130 hektáron megvalósított, három tórendszerből álló élőhelyrekonstrukció során már az építkezés alatt megjelent a fekete gólya. Az utolsó bejáráskor pedig azt tapasztalták, hogy halakkal is elkezdett benépesülni.

Csonki István kiemelte, hogy Benedek András és Korompay Attila tervezők munkájával különleges szabadtéri műtárgyegyüttes jött létre, a korábbi üzemi terület ennek révén látványos közösségi térré válhat.

A lakosságnak a füvesítés, parkosítás után, tavasztól lesz szabad bejárása a területre, amely a város új látványossága lesz. A projektben átépült Kiliti-duzzasztó lehetővé teszi, hogy tavasztól őszig vízzel telített legyen a Sió-csatorna kétkilométeres belterületi szakasza.

Csonki István hangsúlyozta, nem tartja befejezettnek a Balaton vízlevezető rendszerének beruházását, hiszen, ha a Sió-csatornát lépcsőzetessé alakítanák további 3-4 műtárggyal, akkor az egész Sió hajózhatóvá válna, ami a turisztikai látványosság mellett a vízvisszatartás és a klímaváltozás miatt is fontos cél. (MTI)

Kapcsolódó
Így néz ki majd az új Sió-zsilip
Idén júliusban kezdtek hozzá a régi Sió-zsilip bontásához, a tervek szerint az új 2023 őszére készül el.