Életmód

Hivatalos: a gyermekek előnyére válik a szabadtéri oktatás

Sok általános iskolai tanító azért nem szeretné szabadtéren megtartani a tanórákat, mert attól fél, hogy a gyerekek kevésbé tudnak fókuszálni a tananyagra.

Ugyanakkor a Frontiers in Psychology című tudományos lapban publikált friss kutatás szerint a szabadtéri oktatás épp az ellentétes hatást váltja ki: javítja a kicsik fókuszálási képességeit és ezáltal bátrabban vesznek részt a feladatokban – írja a Treehugger.

Ming Kuo, a University of Illinois kutatója, a tanulmány vezetője elmondta, arra próbálták megkeresni a választ, hogy a természeti hatásokat hogyan tudnák az iskolai környezetbe átültetni.

Ha kiviszel egy csoport harmadikos diákot a szabadba, akkor előnyük származik abból, hogy a természet lágy ölén tanulnak, vagy csak szimplán hiperaktívvá válnak?

– tette fel a költői kérdést a szakember.

A kutatásban két harmadikos osztály vett részt tíz héten át. Az egyik csoporttal egy olyan tanár foglalkozott, aki lelkesedett a szabadtéri oktatásért, a másikkal pedig egy olyan, aki szkeptikusan beszélt róla. Mindkét oktató heti egy órát tartott a szabadban, az iskola mellett egy füves területen.

Thinkstock

A szabadtéri órák után az osztályok lelkesedését négyféleképpen osztályozták:

  • a tanárok észrevételei a tanulók lelkesedéséről;
  • a diákok értékelései saját és társaik lelkesedéséről;
  • hányszor kellett figyelmeztetni a diákokat, hogy a tananyagra figyeljenek;
  • független megfigyelők értékelése fényképek alapján.

A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a szabadtéri órákat követő időszakban a gyerekek összpontosítása látványosan javult és jelentősen megnövekedett az aktivitásuk az iskolai munkában is. Az úgynevezett természethatás lehetővé tette a tanároknak, hogy kétszer olyan hosszú ideig oktassanak figyelmeztetések nélkül, mint mikor a négy fal között tanítanak.

A tanórákon általában 3.5 perc után kell rászólni egy gyerekre, de a természetben javult az osztályok fegyelme és magatartása, és átlagosan 6.5 percig zajlott a tanítás megszakítás nélkül

– írták.

Minden órát ugyanarról a témáról, ugyanabban a stílusban, ugyanazon napszakban tartották meg, ezek a tényezők tehát egyáltalán nem befolyásolták a kutatás eredményeit.

A tudósok megjegyzik, az eredmények ismételten azt bizonyítják, hogy a gyerekek kivirágoznak a természetben és hogy a szabadban töltött idő nem pazarlás még iskolai keretek között sem. Mint fogalmaztak, az ilyen tanulmányok remélhetőleg ösztönözhetik a közoktatásról szóló nemzeti párbeszédet, és ráerősíthetnek a nélkülözhetetlen változások bevezetésére.

Megfontolandó bölcs tanácsok Maria Montessoritól, amit minden szülőnek tudni kell
A neves gyermekorvos és pedagógus szavait érdemes megfontolni.

Kiemelt kép: Thinkstock

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik