Az Európai Unió új, „A termelőtől a fogyasztóig a méltányos, egészséges és környezetbarát élelmiszerrendszerért” stratégiájának egyik sarkalatos pontja az őstermelők munkájának támogatása, ezáltal a helyi termékek, a helyi piacok és termelői közösségek fontosságának hangsúlyozása.
A Kisléptékű Termékelőállítók és Szolgáltatók Országos Érdekképviseletének Egyesülete az EU-stratégiájához kapcsolódó H2020 774208 BOND projekt magyarországi partnerszervezeteként vesz részt „A szervezetek és hálózatok magasabb szintű együttműködésének szervezése az európai mezőgazdasági szektorban” programban.
A BOND-projekt keretében számos jó nemzetközi példával is megismerkedhetnek az érdeklődők a bondproject.eu weboldalon a BARN fejezetben, melyek bármely országban megvalósíthatóak. Ezek közül mutatunk be hármat.
Anglia: a helyi termékek szerepe az egészséges táplálkozásban
Bristolban 1997-ben hozták létre a termelői piacot elsődlegesen azzal a céllal, hogy elősegítsék a város fenntartható élelmiszer stratégiájának céljait, az egészséges táplálkozást, és a szezonálisan megtermelt zöldségek és gyümölcsök népszerűsítését.
- folyamatos tudásmegosztás a termelőkkel,
- egészséges receptek,
- szezonális, helyi, organikusan termesztett zöldségek és gyümölcsök, helyi termékek a bristoli élelmiszerboltokban és kereskedőknél,
- az ételpazarlás csökkentése,
- szövetkezetek kialakítása.
A hálózat megalakulása óta támogatja, tájékoztatja és összeköti a fogyasztókat, a közösségi projekteket és őstermelőket, akik mindannyian azon dolgoztak és dolgoznak, hogy Bristol a fenntartható élelmiszerekre alapuló város legyen.
Törekvéseiket siker koronázta: 2015-ben Bristol volt Európa Zöld Fővárosa, mely elismerés sokat lendített az eredeti célok megvalósításán.
Bristolban ma már a mindennapok része a helyi termékek vásárlása, az iskolai menzákban a környékbeli alapanyagok felhasználása, a termelői piacok számának gyarapodása, azok egyre nagyobb népszerűsége.
A legutóbbi adatok szerint a 800 tagot számláló helyi termelői közösség zöldségeit és gyümölcsei a város 265 vendéglátóhelyén dolgozzák fel, és évente több száz, a helyi termékeket népszerű gasztronómiai programot rendeznek a városban.
Franciaország: hagymatermelők együttműködése – Gépkör
1991-ben a piaci igények gyors és korszerű kielégítésére kilenc termelő hozta létre a Cuma Nord’Oignon nevű szövetkezetet azzal a céllal, hogy közös beruházással csökkentsék költségeiket a hagyma értékesítésében. A kollektív fejlesztéssel eloszlanak a gazdák között a fejlesztés költségei, a ráfordítások is kevesebbe kerülnek a közös vagyon révén.
A Cuma tagjai együttműködve használják a szövetkezet épületét és gépeit a hagyma válogatásában, osztályozásában, szárításában és csomagolásában.
Tíz évbe tellett, amíg a legapróbb részletekig tökéletesítették a munkafolyamatot, miközben harminc főre emelkedett a szövetkezet, azaz a hagymatermelő gazdák létszáma.
A hagyma értékesítését a Marché de Phalempin Szövetkezet végzi, de nem csupán a Cumának, hanem összesen 188 termelőnek. Megállapodásuknak megfelelően a a Cuma tagjainak összes hagymáját eladják – 80 százalékát szupermarketeknek, miközben folyamatos visszajelzésekkel segítik a termelőket a piaci helyzettel kapcsolatban.
Olaszország: helyi gazdák közös termelői piaca
2008-ban Montevarchi önkormányzata indította el a Comuni di Montevarchi e del Valdarno projektet, melynek alapvető célja a környékbeli gazdák értékesítési láncának segítése volt.
Már a megalakításkor nagy érdeklődés mutatkozott a fogyasztók részéről a minőségi, helyben termelt élelmiszerekre, a termelői piac kialakítására. Ma közel 50 termelő értékesíti itt termékeit.
A termelői piac működtetője az önkormányzat, mely napi kapcsolatban áll az árusokkal. Az alapvető elvárás az, hogy mindenkor friss, szezonális zöldség és gyümölcs kerüljön a vásárlók elé. Bár a termékek ára 15-20 százalékkal magasabb, mint a nagy kereskedelmi üzletláncokban, itt biztonsággal állítható, hogy csak minőségi termék kerül a vevők elé.
A termelők a piacon eladott termékek után 10-15% arányban hozzájárulnak a piac folyamatos fejlesztéséhez. A piaci értékesítés összegét egy speciálisan erre kifejlesztett szoftver segítségével számolják ki.
Kiemelt kép: Pixabay