Teljesen megváltozott helyzetbe kerültek idén a vásárlók, akár a mindennapos élelmiszerek, akár a tartós fogyasztási cikkek – például háztartási gépek – beszerzéséről van szó. A hivatalos adatok szerint az éves infláció júniusban közel 12 százalékos volt, ami évtizedes csúcsot jelent – olvasható a Tudatos Vásárlók oldalán. A drágulásnak az előrejelzések szerint pedig még nincs vége.
Mivel reagáltak a boltok és hogyan próbálnak spórolni a vásárlók?
Az élelmiszerek ára éves szinten több mint 20 százalékkal nőtt, köztük sok termék jóval komolyabb mértékben drágult.
- a kilós, tömbös trappista sajt ára 58%-kal 3150 forintra,
- a 20 százalékos (140-175 grammos) tejföl 50%-kal 260 forintra,
- a kilós félbarna kenyér 43%-kal 498 forintra,
- a pasztőrözött, 28 százalékos ESL tej 36%-kal 363 forintra drágult.
Az elemzők már tavasszal figyelmeztettek arra, hogy az őszi időszak nagyon nehéz lesz. A helyzetet nehezíti, hogy emelkedik a kamatkörnyezet, így a hitelek is egyre drágábbak lesznek.
Sajnos még most jön a feketeleves, amit egyre inkább meg fogunk érezni a mindennapokban, és még csak azt sem tudjuk kijelenteni, hogy az élelmiszersokkon túl vagyunk, mert még ott is újabb hullámok várhatók
– mondta Németh Dávid, a K&H vezető elemzője.
A durva drágulás miatt a boltláncok és a vásárlók is léptek, különböző módszerekkel igyekeznek tompítani az inflációs hatást. Például az úgynevezett legrammozással vagy zsugorflációval. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy-egy termék árán nem változtat a gyártó és a kereskedő, hanem a kiszerelés lesz kisebb.
Számos más terméknél, és egyre többnél látható az a megoldás. Például a tejfölöknél is voltak korábban a 450 és 500 grammos, nagypoharas tejfölök, amelyek ma már lényegében nagyon hasonló pohárban, de csak 330 gramm tejfölt tartalmaznak. Rengeteg terméknél figyelhető meg ez a változás, ami némiképp megtévesztő lehet a vásárlók számára. Az úgynevezett zsugorítással önmagában nincs gond, ha a vásárló korrekt információkat kap.
1. A kiszereléstől függetlenül a termék mellett mindig kötelező feltüntetni az egységárat, hogy vevőként össze tudjuk hasonlítani a különböző márkájú és kiszerelésű termékek árát. A kilós ár alapján könnyebb összehasonlítani a termékeket.
2. Az összevetés más esetben is lehetőséget ad a spórolásra. Sok boltláncnak vannak úgynevezett saját márkás termékei, amelyek általában alacsonyabb áron kaphatóak. Vannak termékek, amelyeknél az olcsóbb saját márkás és a drágább gyártói márkás termék között semmiféle különbség nincs, teljesen ugyanaz a termék. Van példa ilyenre a tejeknél, kakaós italoknál, feldolgozott hústermékeknél, a saját márkás termék pedig 10-20 százalékos megtakarítást is jelenthet.
3. Vannak olyan termékek, amelyeknél van különbség a saját és gyártói márkás cikkek között. Egyre többen, a leginkább árérzékeny vevők elkezdték keresni az adott konkrét termékeknél az olcsóbb változatokat – ezt hívják leegyszerűsítve lefelé vásárlásnak, és egyre több vevő választ azonos termékből olcsóbbat, esetleg gyengébb minőségűt.
4. A spórolásban segítség lehet, ha figyeljük a boltláncok akciós újságjait, hűségprogramjait, mert azokkal is lehet faragni valamennyit a mindennapi kiadásokon.