Életmód

Zsugorflációval tompítják a drágulás érzését a boltokban

pixabay
pixabay
Egy-egy termék árán nem változtat a gyártó és a kereskedő, a kiszerelés lesz kisebb.

Teljesen megváltozott helyzetbe kerültek idén a vásárlók, akár a mindennapos élelmiszerek, akár a tartós fogyasztási cikkek – például háztartási gépek – beszerzéséről van szó. A hivatalos adatok szerint az éves infláció júniusban közel 12 százalékos volt, ami évtizedes csúcsot jelent – olvasható a Tudatos Vásárlók oldalán.  A drágulásnak az előrejelzések szerint pedig még nincs vége.

Mivel reagáltak a boltok és hogyan próbálnak spórolni a vásárlók?

Az élelmiszerek ára éves szinten több mint 20 százalékkal nőtt, köztük sok termék jóval komolyabb mértékben drágult.

Beszédesek a hivatalos KSH-adatok

  • a kilós, tömbös trappista sajt ára 58%-kal 3150 forintra,
  • a 20 százalékos (140-175 grammos) tejföl 50%-kal 260 forintra,
  • a kilós félbarna kenyér 43%-kal 498 forintra,
  • a pasztőrözött, 28 százalékos ESL tej 36%-kal 363 forintra drágult.

Az elemzők már tavasszal figyelmeztettek arra, hogy az őszi időszak nagyon nehéz lesz. A helyzetet nehezíti, hogy emelkedik a kamatkörnyezet, így a hitelek is egyre drágábbak lesznek.

Sajnos még most jön a feketeleves, amit egyre inkább meg fogunk érezni a mindennapokban, és még csak azt sem tudjuk kijelenteni, hogy az élelmiszersokkon túl vagyunk, mert még ott is újabb hullámok várhatók

– mondta Németh Dávid, a K&H vezető elemzője.

Legrammozás vagy zsugorfláció

A durva drágulás miatt a boltláncok és a vásárlók is léptek, különböző módszerekkel igyekeznek tompítani az inflációs hatást. Például az úgynevezett legrammozással vagy zsugorflációval. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy-egy termék árán nem változtat a gyártó és a kereskedő, hanem a kiszerelés lesz kisebb.

Számos más terméknél, és egyre többnél látható az a megoldás. Például a tejfölöknél is voltak korábban a 450 és 500 grammos, nagypoharas tejfölök, amelyek ma már lényegében nagyon hasonló pohárban, de csak 330 gramm tejfölt tartalmaznak. Rengeteg terméknél figyelhető meg ez a változás, ami némiképp megtévesztő lehet a vásárlók számára. Az úgynevezett zsugorítással önmagában nincs gond, ha a vásárló korrekt információkat kap.

Kapcsolódó
Öt tény, amit rosszul tudunk a margarinról
Nincs és nem is lehet tele transzzsírsavval.

Mit lehet tenni?

1. A kiszereléstől függetlenül a termék mellett mindig kötelező feltüntetni az egységárat, hogy vevőként össze tudjuk hasonlítani a különböző márkájú és kiszerelésű termékek árát.  A kilós ár alapján könnyebb összehasonlítani a termékeket.

2. Az összevetés más esetben is lehetőséget ad a spórolásra. Sok boltláncnak vannak úgynevezett saját márkás termékei, amelyek általában alacsonyabb áron kaphatóak. Vannak termékek, amelyeknél az olcsóbb saját márkás és a drágább gyártói márkás termék között semmiféle különbség nincs, teljesen ugyanaz a termék. Van példa ilyenre a tejeknél, kakaós italoknál, feldolgozott hústermékeknél, a saját márkás termék pedig 10-20 százalékos megtakarítást is jelenthet.

3. Vannak olyan termékek, amelyeknél van különbség a saját és gyártói márkás cikkek között. Egyre többen, a leginkább árérzékeny vevők elkezdték keresni az adott konkrét termékeknél az olcsóbb változatokat – ezt hívják leegyszerűsítve lefelé vásárlásnak, és  egyre több vevő választ azonos termékből olcsóbbat, esetleg gyengébb minőségűt.

4. A spórolásban segítség lehet,  ha figyeljük a boltláncok akciós újságjait, hűségprogramjait, mert azokkal is lehet faragni valamennyit a mindennapi kiadásokon.

Kapcsolódó
Ilyen lejárt szavatosságú élelmiszereket ehetünk meg
Tudta, hogy a tartós élelmiszerek minőségmegőrzési idejük lejárta után még akár hónapuk múlva is fogyaszthatóak? Bemutatjuk a Nébih ajánlását!
Olvasói sztorik