A nászút mindig egy fontos pont egy pár életében. Sokan valamilyen egzotikus utazást választanak, van, aki belföldön kapcsolódik ki pár napra. A lényeg, hogy maradandó élmény legyen az immár házaspárként együtt töltött idő.
Domány Szilveszter és Sőreg Enikő nászútja garantáltan feledhetetlen élmény marad számukra, ugyanis úgy döntöttek, hogy nyolc keréken töltik. Ebből a nyolcból hat kerék egy görkorcsolyához és Enikőhöz, kettő pedig egy kerékpárhoz és Szilveszterhez tartozik. Finnországból indulva kilenc országon keresztül, 2170 kilométert bejárva értek haza, Szerbiába. A 41 túranapos útjukról a Facebook-oldalukon is beszámoltak. A Sokszínű vidék kérdéseire válaszolva meséltek a különleges kalandjukról.
Honnan jött a szokatlan nászút ötlete?
Az ötlet onnan indult, hogy Szilveszter 2019-ben kerékpárral elment Finnországba, ahonnan repülővel tért haza, a bringát pedig egy barátjánál hagyta Helsinkiben. Alapvetően nem nászútnak terveztük, hanem házasság előtti erőpróbának, de mivel egy évvel elhalasztottuk az indulást, és azt is eldöntöttük, hogy összekötjük életünket, így adta magát az, hogy a nászutunk legyen ez az út.
Milyen hosszú lett az út? Mely országokban jártatok?
A nyolc keréken megtett távolság összesen 2170 km lett, 41 túranap alatt tettük meg. Az így érintett országok Finnország, Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország és végül Szerbia.
Ez az út mindenhogyan hosszú, de görkorcsolyával igazán extrém teljesítménynek számít. Hogy bírtad, kellett hozzá valamilyen extra felkészülés?
Alapvetően nagyjából 16 éve görkorcsolyázom és szerelmem lett ez a sport. Ahová csak tehetem, ezzel járok. Ezen a hétköznapi használaton felül igazából nem készültem különösebben. Egyszer egy kósza gondolatom támadt, hogy mi lenne, ha nagyobb távokat mennék vele. Szerencsére, a párom teljes mértékben támogatott, kísért ezeken az utakon, és akkor jöttem rá, hogy számomra nem is olyan megterhelő ez. Sőt, 2021 nyarán próbának mentünk egy kört a Balaton körül ugyanebben a felállásban, ami mindössze 200 km volt. A végén teljes mértékben azt éreztem, hogy nem volt elég, ennél többre vágyom. Így született meg annak az ötlete, hogy a „nagy útunkra” is görkorcsolyával menjek.
Milyen nem várt nehézségekkel találkoztatok útközben?
Hát sok minden volt:
Rögtön az indulásunk napján elhagytuk a görkori fékjét rögzítő csavarokat.
A balti államokat hosszasan kitartó esős és hűvös idő jellemezte utunk során. Erre mondjuk szerencsére technikailag igen, viszont lelkileg nem voltunk felkészülve. Ilyenkor a ruháink sem száradtak meg.
A terveink szerint a Kúr-földnyelven keresztül vezetett volna utunk Litvániából Kalainyingrádon át Lengyelországba. A litván-orosz határhoz érve szembesültünk csak azzal, hogy a határ zárva, habár előzetesen próbáltuk kideríteni, hogy mi a határhelyzet, sajnos sikertelenül. Pozsonyban aztán volt egy olyan eset is, amikor nagyjából 15 percig azt gondoltuk, a túrának vége. Ekkor elveszítettük a görkori egyik nagyon fontos részét, de szerencsére később megtaláltuk.
Melyek voltak a legszebb/legemlékezetesebb/legextrémebb pillanatok az úton?
Szerencsére ebből is van bőven. Sok-sok fantasztikus emberrel találkoztunk és elegyedtünk szóba az úton. Ezek a találkozások mindig feltöltöttek bennünket. A legextrémebb talán, amikor egy rendőrautó félreállított bennünket Lengyelországban és kiderült, hogy a rendőr csak egy közös képet szeretett volna velünk.
Hogyan oldottátok meg a logisztikát – csomagok szállítása, alvás, esetleges szervízelés?
A holmink össz-vissz 40 kg volt, amelyből 5-öt a én vittem görkorival a hátizsákomban és 35-öt Szilveszter a kerékpár elülső és hátulsó csomagtartóján szállított. A holmik között szerepelt a sátor és a hálózsákok, amik lehetővé tették a sátras kempingezést számunkra. Az igényeinknek megfelelően volt, hogy ezek fizetős kempingekben, és volt, hogy vadkempingekben történtek. A járműveink meglepően jól bírták. Menet közben a bringának csak a középagyát kellett cserélni, monoblokk csapágyra (ami sejthető volt korábban). A görkorin sem kellett elvégeznünk szerencsére semmi komoly javítást, a néhány csavar cseréjén kívül.