A húsfogyasztást a minimálisra kellene csökkenteni, a tömegközlekedést pedig a jelenlegi ütemnél hatszor gyorsabban kellene fejleszteni ahhoz, hogy a világ elkerülje a klímaválság legpusztítóbb hatásait – derült ki egy kutatásból a The Guardian cikke szerint.
Az erdőirtás mértékét is gyorsan csökkenteni kell, és a szén, mint energiahordozó fokozatos kivonását körülbelül hatszor gyorsabban kellene elvégezni, mint ahogyan jelenleg folyik. Az olyan iparágak, mint a cement és acélgyártók, nem haladnak elég gyorsan a kibocsátás csökkentésben, ezért nagyon fontos, hogy a megújuló energiaforrásokra való átállás és az elektromos járművek elterjedésének gyors üteme továbbra is megmaradjon.
A leginkább aggodalomra okot adó mutató a gázfelhasználás volt, ami gyorsan növekszik, pedig csökkennie kellene a megújuló energia javára; az acélgyártás területén gond, hogy a kibocsátáscsökkentési technológiát nem alkalmazzák elég gyorsan. Problémát jelent, hogy még mindig nagyon magas a személygépkocsival megtett út mennyisége; riasztó a mangrove erdők pusztulásának mértéke; és drámai mértékűek a mezőgazdasággal összefüggésbe hozható kibocsátások. Éppen ez utóbbi miatt kellene a húsfogyasztást jelentősen mérsékelni.
A világ észrevette azt a pusztítást, amit a mindössze 1,1 fokos felmelegedés okozott. Meg kell érteni, minden töredékfok számít az emberek és a bolygó védelméért vívott harcban. Fontos előrelépéseket látunk az éghajlatváltozás elleni küzdelemben, de még mindig nem nyerünk egyetlen ágazatban sem
– mondta Ani Dasgupta, a jelentésért felelős egyik szervezet, a World Resources Institute vezérigazgatója.
Bill Hare, a Climate Analytics vezérigazgatója, amely szintén segített a jelentés elkészítésében, szintén veszélyre hívta fel a figyelmet.
Ami különösen aggasztó, az a fosszilis gázok energiatermelésének növekedése, annak ellenére, hogy olcsó és egészségesebb alternatívák állnak rendelkezésre. Az olyan folyamatban lévő válság, mint a világjárvány és Oroszország Ukrajna elleni inváziója, nagyon világosan megmutatta, hogy a fosszilis tüzelőanyagokra való folyamatos támaszkodás nemcsak az éghajlatra nézve káros, hanem komoly biztonsági és gazdasági kockázatokkal is jár
– mondta Bill Hare.
Volt azért néhány olyan részterület is, ahol biztató eredményekről tudtak beszámolni: a napenergia-termelés 2019 és 2021 között csaknem felével nőtt, míg 2021-ben minden tizedik eladott személygépkocsiból egy elektromos jármű volt, ami kétszerese az előző évinek.
Az elemzés arra a következtetésre jutott, hogy sokkal nagyobb befektetésekre van szükség ahhoz, hogy a világgazdaságot alacsony szén-dioxid-kibocsátású alapokra állítsák át. Jelentős anyagi forrásokra van szükség, és a kormányoknak le kell állítaniuk a fosszilis tüzelőanyagok használatával.