A ketchup eredetileg sózott, hordókban hónapokig erjesztett halból készült ázsiai szósz volt. Eredetét homály fedi, egyes vélekedések szerint a VI. század óta használják, Kínából származik és ke-tsiap volt a neve. De az is lehet, hogy vietnami, vagy nyugat-indiai ízesítő.
Paradicsomot először a XIX. század elején, Amerikában kezdtek a főzetbe tenni
A korai paradicsom-alapú ketchupok az amerikai boltok polcain hemzsegtek a baktériumoktól, penészgombáktól és más mikrobáktól, amíg el nem kezdték kezelni a mártást kémiai tartósítószerekkel – számol be róla a National Geographic.
De a tartósítószerek használatánál is akadtak komoly problémák nem egyszer próbálkoztak formaldehiddel, és bóraxszal tartósítani az élelmiszeripari termékeket.
Az akkori élelmiszeripari vállalatok kvázi kartellbe tömörülve, közösen igyekeztek fellépni a szabályozások, ellenőrzések, szigorítások ellen – számukra az élelmiszeripari biztonság kevésbé, inkább a profitmaximalizálás volt a fontos.
A ketchupgyáros Henry Heinz rengeteget tett az élelmiszerbiztonság javításáért
Nem így a ketchupkirálynak titulált bajorországi felmenőkkel rendelkező Henry John Heinz (1844-1919). A keresztény elvek szerint nevelkedett Heinz merőben más álláspontot képviselt, mint akkori versenytársai. Ő azt az elvet vallotta:
Tégy jót! Ne csak önmagadért élj!
Eleinte Heinz, mint más gyártók is, kémiai tartósítószereket használt. Szalicilsavval, majd az új és népszerű tartósítószer a nátrium-benzoáttal tartósított a termékeit.
Annak ellenére, hogy előállítása költségesebb volt, 1906-ban tartósítószermentes terméket dobott piacra, miután az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerellenőrző Hatóság (FDA) fellépett az emberi egészségre káros nátrium-benzoát ellen. A paradicsomos-fűszeres alapot nagy adag ecettel tartósította, és a savanyú ízt cukorral egyensúlyozta ki.
Pittsburghi gyáraiban nyilvános túrákat szervezett, hogy az emberek megcsodálhassák a tisztaságot, és a jó munkakörülményeket. Üvegházakat építette a legjobb gyümölcs- és zöldségfajták kísérletezéséhez.
Bár cseppet sem volt kockázatmentes, termékeire mégis bevezette a pénzvisszafizetési garanciát.
1907-ben már 12 millió üveggel értékesített a Heinz ketchupból. A sikerhez hozzájárult, hogy a gyárban kizárólag gondosan átválogatott, érett paradicsomot dolgoztak fel, ezáltal sűrűbb lett a ketchup állaga és teltebbé vált az íze.
Kiemelt kép: iStock