A fagyi a nyár nagy édessége. Nincs, aki ne szeretné. A hagyományos ízek mellett egyre nagyobb teret hódítanak a különleges ízek is, ám ennél is fontosabb a minőség.
Ha valaki beleteszi a minőségi alapanyagokat a fagylaltba, akkor indokolt a 4-500 forintos ár, sok helyen azonban inkább a látványra mennek, nem a minőségre
– mondja Auguszt József cukrászmester.
Szerinte a magyarok körében továbbra is a klasszikus, régi ízek „dominálnak”, mint a csokoládé és a vanília, de várhatóan nagyon sokan meg fogják kóstolni az idei Balaton fagyija nevű versenyen különdíjat érdemlő lángosos fagylaltot is.
Kétségtelen, hogy a magyar fagylaltkultúra sokat fejlődött. Évtizedekkel ezelőtt egyszerűen nem volt elégséges kapacitás, és nagyon nehéz volt előállítani. Ugyanakkor hiába merült ki a kínálat a puncs-csokoládé-vaníliában, a sorok akkor is kígyóztak, tehát nem is voltak rászorulva a cukrászdák arra, hogy nagyobb választékuk legyen. Manapság, amikor szinte minden sarkon árulnak fagylaltot, mindenféle extra ízzel próbálják az embert becsalogatni
– mondta el az Inforádiónak a cukrászmester.
Auguszt József nagy bánatára az ő olvasatában igényes fagylaltot viszont kevés helyen kapni, dacára, hogy napjainkban ehhez minden szükséges alapanyag beszerezhető. Sokan inkább a látványra mennek, a vásárlók pedig könnyen bedőlnek, az ízre nem figyelnek.
A cukrászmester szerint az igazán jó fagylalt krémes, lágy, vagyis van egy bizonyos tejszín, vagy zsiradék tartalma, amitől az ember szájában elolvad.
Az a jó fagyi, ha az ember érzi, hogy a vaníliát nemcsak megmutatták “neki”, hanem bele is főzték, hogy a csokoládé fagylaltot nem cukorfestékkel festették barnára, hanem abban tényleg van csokoládé, de legalábbis kakaó
– magyarázta.
Auguszt József tapasztalatai alapján a magyarok legnagyobb kedvencei a csokoládé, a vanília, illetve a rizs, a gyümölcsfagylaltok közül pedig az eper, de a mangó is kezd betörni. De szerinte maga az íz nem annyira sorsdöntő, ha az alapanyag-tartalom egyébként jó minőségű.
A mostani fagylaltárakat illetően Auguszt József úgy fogalmazott: ha valaki rosszabb minőséget csinál, többet keres rajta, ha jobb minőséget, akkor kevesebbet, mindazonáltal a mostani árak indokoltak.
Hosszú távon jobb a „sűrű fillér”, mint a „ritka forint”, mert, aki gazdaságosabb, de silányabb fagylaltot kínál, attól előbb-utóbb elpártolnak a vásárlók. „Minőséget érdemes csinálni!”
– húzta alá a mester.