Az Észak-Dunántúlon, a Bakonyban található hazánk egyik legbámulatosabb vasútvonala.
A Győr-Veszprém vasútvonal egyik legfőbb erőssége, hogy az elzárt bakonyi településeket bekapcsolja az ország vérkeringése, de több évtizedre megoldotta a Bakonyban bányászott bauxit, szén és mangánérc elszállításának gondját is a feldolgozó helyekre.
A cuha-völgyi szakasza a közelmúltban az ország egyik turisztikai célpontja lett, ami nem véletlen: műszakilag egyedülálló Magyarországon a Porva-Csesznek és Vinye közti impozáns szakasz, ahol három alagúton és két völgyhídon át halad keresztül. Az egyik viadukt felett található az 1896-os vasútépítési emlékmű, valamint ezen a vonalon található az egyetlen omlásvédővel ellátott alagút.
A vonal 2006-ban került legutóbb a figyelem középpontjába, amikor a kormány megszorító intézkedései miatt napirendre került a forgalom szüneteltetése Veszprém és Veszprémvarsány között. Bezárása végül társadalmi nyomás miatt elmaradt.
Számos óvoda, iskola kirándulásait, környezetvédő gyerektáborait a Bakonyba, a Cuha-völgybe szervezi, mely a környezetbarát vasúttal a környezeti nevelés, a szakmai terepmunka célja. A vonalnak azonban nem csak turisztikai jelentősége van, hivatásforgalmat bonyolít Győr és a környező települések között.
A vasútvonal néhány alkalommal filmforgatási helyszínül szolgált. Itt forgatták 1968-ban a Bors című tévésorozatot, 1975-ben Bacsó Péter Ereszd el a szakállamat! című filmjét, 1976-ban a Kántor, 1987-ben pedig a Nyolc évszak című tévésorozatoknak szolgált forgatási helyszínül.
A cikkben szereplő magával ragadó felvételeket Szélesy Balázs természetfotós készítette, akinek munkáit a jövőben ide kattintva követheted a Facebookon.