Virágzó vidékünk

70 éves a balatonfenyvesi kisvasút

Építését 1950 tavaszán kezdték, a Balaton egykoron legnagyobb öblét képező Nagyberek területén.
Korábban a témában:

A balatonfenyvesi gazdasági vasút az 1960-as években még több mint ezer kilométer vágányhálózattal bíró gazdasági vasútvonalak utolsó, még üzemelő képviselője, olvasható a MÁV ismertetőjében.

A kisvasút építését 1950 tavaszán kezdték, a Balaton egykoron legnagyobb öblét képező Nagyberek területén, Balatonfenyves és a mai Imremajor között. A lecsapolásokat követően a területen kialakítandó Balaton-Nagybereki Állami Gazdaság szállítási igényeinek kielégítésére közel 100 kilométer hosszú vágányhálózatot terveztek.

Fotó: Facebook/Balatonfenyves Gazdasági Vasút

A nagy kiterjedésű hálózaton három átrakó állomást kívántak kialakítani, ahol az áruk nagyvasútról történő átrakása történt volna, de közülük csak a balatonfenyvesi épült meg. Itt épült fel 1953 és 1954 között a vonalhálózat irányítását ellátó forgalmi épület és járművek javítását végző vontatási telep is.

Az áruszállítási feladatokra tervezett kisvasúton 1956-ban indult el a menetrend szerinti személyszállítás is. A területen található majorok lakosságát ezzel vitték munkába, iskolába, orvoshoz és szórakozni az Imremajorban felépült 500 személyes színházterembe.

Megfiatalodott Gyöngyi, a Mátra legendás gőzöse
A hatvanéves öreg "hölgy" régi pompájában közlekedhet a mátrai vasútvonalon.

A kisvasút hosszú időn át nagymértékű áruszállítást végzett, amely az 1960-as években meghaladta az évi 130 ezer tonnát. Az állami gazdaság számára érkezett műtrágya és takarmány, a berekben kitermelt nagy mennyiségű tőzeg és mésziszap, valamint az állattartás során keletkezett trágya szállítása volt a meghatározó. Az 1970-es évek elejétől az áruszállítás fokozatosan csökkent, az utolsó tehervonat 1990. május 14-én közlekedett.

A pálya rossz műszaki állapota miatt a csisztagyógyfürdői, illetve táskai vonalon 2002-ben felfüggesztették a személyszállítást, a rendszeres forgalom egyedül a Balatonfenyves – Somogyszentpál vonalon maradt meg.

Mesevilágot festettek a balatonfenyvesi vasúti aluljáróba
A falakat vízben úszó bélyegek, képeslapok díszítik, amin többek között a régi vasútállomás és a kisvasút is megjelenik.

Magyarország utolsó megmaradt gazdasági vasútvonalát többször fenyegette a bezárás veszélye, de végül megmenekült a bezárástól.  A megmaradó somogyszentpáli vonal ekkor kisebb felújítást kapott. A vonatok a 14 kilométer hosszú szakaszon 25 km/h sebességgel közlekedhetnek, Somogyszentpál állomásig 40 perc az út. Ez idő alatt az utasok a Nagyberek gazdag állat és növényvilágában gyönyörködhetnek, az oda-vissza közel másfél órás vonatozás kellemes kikapcsolódást nyújt felnőtteknek és a gyerekeknek egyaránt.

A személyszállítást 2012. szeptember 1-je óta a MÁV-START végzi.

Balatonfenyvesen 2020. szeptember 5-én rendezik meg a XXIII. kisvasúti napot, melynek programja IDE KATTINTVA tekinthető meg.

Kiemelt kép: Balatonfenyves Gazdasági Vasút

Mesztegnyőnél közlekedik az ország egyik legszebb erdei kisvasútja
Magyarországon tucatnyinál is több, második virágkorát élő erdei vasút működik.

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.