Minden szülő azt szeretné, ha gyermeke első lenne a tanulmányaiban, ehhez viszont alapvető fontossága van, hogy jól olvasson, jól tanuljon meg olvasni. Kutatások viszont azt is igazolják, hogy teljesen mindegy, valaki öt- vagy hétévesen tanul meg olvasni, a későbbi képességeit ez nem befolyásolja. Minden gyerek a maga útját járja, de lényeges, hogy tanuljon meg értelmezve olvasni.
Az olvasás tanításának módszereiről régóta vitatkoznak a pedagógusok. 30-40 évvel ezelőtt még egész más szótagoló módszerrel tanultak, ma már tanára, iskolája válogatja, melyik változatot tartja a legeredményesebbnek.
A. Jászó Anna írásában a következőket írja a témában:
Nem minden olvasástanítási módszer jó, nem lehet mindegyikkel megtanítani a gyereket olvasni.
A „minden módszer jó a maga helyén” ugyanúgy kibúvó, mint a néma értő és a hangos értelmetlen olvasás szembeállítása. Nem jó az a módszer, amely elszakítja a beszédet és az olvasást, megszüntetvén a természetes folytonosságot a gyerek beszéde és olvasása között.
Világszerte figyelemreméltók a gyermeknyelv fejlődésével, a nyelvi tudatosság fokozatos kialakulásával kapcsolatos kutatások, melyek arra mutatnak rá, hogy az egészen kicsi, a kétéves gyerek észlelése globális. A háromévesek ösztönösen jól szótagolnak, csak arra kell ügyelnünk, hogy megőrizzék ezt a képességüket.
Erre mondta régen Pestalozzi, hogy a gyereket fejleszteni, érlelni kell az olvasástanítás megkezdése előtt. Ezért volt a régi tantervben beszéd- és értelemgyakorlatok nevű tantárgy, és ezért kezdődött az olvasástanítás egy hathetes előkészítő szakasszal. Ezt faragták le fokozatosan 1950 után, ezt szüntették meg teljesen 1978-ban. A szótagolással együtt. A vizualitás került az előtérbe a hangoztatás rovására.
A szótagolást azért törölték el, mert ellenzői szerint az értelmes olvasás akadályozója, a szóhangsúly elrontója, pedig pontosan az ellenkezője az igaz.
A szótagolás jó! Pontos dekódolásra kényszeríti a gyereket, megakadályozza a szóalak „megsaccolását”, kitalálását, s nem engedi a szóvéget elnagyolni.
Ma már több módszer is létezik az olvasás tanítására, melyekben helyenként újra helyet kapott a szótagoló olvasás is. Mindent összevetve kijelenthetjük, hogy a szótagolás egyszerű, mindenki által ismert módszer, amellyel szülőként is sokat tudunk segíteni gyermekünk olvasási, helyesírási problémáin.