Életmód

Felejthetetlen látványt kínál az ország legifjabb túraútvonala

A Visegrádi-hegység közkedvelt túraösvénye Pilisszentlászlóról indul.

Spartacus-ösvény 1930-as években épült úgynevezett egynyomos gyalogösvény, amit vadásztársaságok használtak a Pilisi Parkerdő területén a Visegrádi hegységben. Hivatalosan 2015 őszétől vált turistaúttá, így minden bizonnyal ez az egyik legifjabb túraútvonal az országban: idén ünnepli 5. évfordulóját.

Az ösvényt Pilisszentlászló felől lehet megközelíteni a zöld jelzést követve. Különlegessége, hogy végig meredek hegyoldalban, az Öreg-Pap-hegyet megkerülve vezet az út lenyűgöző kilátással, különleges természeti környezetben. A  túraút végül az Apát-kúti-patak völgyébe ereszkedik le, a Bertényi Miklós Füvészkerthez.

Indulnak a bükki füvesember gyógynövényes túrái
Már május végétől lehet jelentkezni.

A Spartacus nem kimondottan nehéz útvonal, de fagyott vagy felázott talajon inkább ne induljunk el. Több olyan keskeny szakasza is van, ahol könnyedén megcsúszhatunk és megindulhat a láb egy előre nem tervezett irányba.

A túra

Közkedvelt útvonal az a 16 kilométeres körtúra, ami Pilisszentlászlóról, a Spartacusról indul, és az Apát-kuti-patak völgyében, 12 patakátkeléssel tér vissza a faluba. Ha autóval érkezünk Pilisszentlászlóra, érdemes a Béke utcán a focipályáig elmenni, ott kényelmesen lehet parkolni és a Spartacus-ösvényhez is a sportpálya melletti földút vezet.

A falu utolsó házát elhagyva egy meredekebb ereszkedéssel indul az út magas fák között le az ösvényt jelző tábláig. Itt jobbra fordulva előbb cserjés réten át folytathatjuk utunkat faóvodák és faiskolák között, majd ismét elnyel bennünket a rengeteg. Egy sziklás részt hajtűkanyarral kerül meg az ösvény, itt villan fel először a távolban a Dunakanyar lenyűgöző látványa. Érdemes egy rövid pihenőt tartani és elmerülni a panorámában.

A következő szakasz keskeny, egyszemélyes ösvénykét folytatódik a sűrű erdőben, a hegy oldalában. Itt kell kissé óvatosan lépkedni. Lassan el is érkezünk a Spartacus-ösvény leglátványosabb részéhez, ahol a kopár hegyoldalban ballaghatunk, miközben a távolban a Duna is megmutatja magát. A túra közkedvelt pihenője a Jenő-kunyhó, ami egy házikó az erdőben, akinek kedve van, akár ott is aludhat, persze némi takarítást követően.

Lassan meg is kezdhetjük az ereszkedést az Apát-kuti-patak völgye felé, itt egy kicsit figyelni kell és keresni a zöld jelzést. A Spartacus-ösvény vége csodás völgybe ér, ahol akár tüzet is rakhatunk a nagy réten és magunk süthetjük meg a pisztrángot, amit a közeli pisztrángos tóból foghatunk ki (természetesen  kifizetve a hal árát).

Aki pedig körtúrára „nevezett be”, jobbra fordul és a patak mentén a piros jelzést követve visszatérhet Pilisszentlászlóra. Ez a túra már kevésbé meredek, de látványában, élményében ugyan olyan lélekemelő.

A természet kincsei

Arról pedig, hogy milyen természeti érdekességeket rejthet a túra, Kertész József bácsi mesélt nekünk, aki nyugalmazott erdész és rendszeresen kísér túrázni iskolás, baráti és egyéb csoportokat.

A falu, ahonnan a túra indul, Pilisszentlászló. Kertész József egy domborzati térképen meg is mutatta, hogy a település egy valamikori vulkán kellős közepén, az egykori kráterben nyugszik. így nem is kérdéses, hogy a Visegrádi hegység ezen része vulkanikus eredetű. A túra során pedig egyik másik szikla közötti rétegből bizony ki tudunk kaparni törmeléket, ami szétporlad a kezünk között. Ez pedig az a tufa, ami porként szállt vissza a néhai vulkán kitöréseit követően.

A Spartacus ösvényen találkozhatunk egy 200 éves bükkel is, ha pedig ősszel túrázunk meg is kóstolhatjuk a termését, a bükkmakkot, aminek finom mogyoró íze van és gyűjthetünk martilaput, ami az orbánc legjobb természetes orvossága. Az útvonalon megfigyelhetjük az erdő természetes faiskoláit is, aminek fejlődését a szakszerűen tervezett fakivágásokkal, fakitermeléssel szabályoz minden erdészet.

A gyérítés vagy nevelővágás az a folyamat, amikor teret engedünk a facsemetéknek a növekedéshez. A fakitermelés mellett bizony szükséges a rendszeres favágás az erdő egészséges fejlődéséhez

– tudtuk meg.

A bükk és tölgy mellett főként gyertyán fákat figyelhetünk még meg utunk során. Ez a fa a nevét onnan kapta, hogy a törzsének mintázat a gyertyán megfolyt viaszra hasonlít.

Ha egyedül, nem nagy csapatban túrázik az ember, nem ritka eset, hogy őzeket és más vadakat is láthat. Kertész József bácsi pedig közös túránk során a vad szagát mutatta meg nekünk. Volt ugyanis egy hely, ahol érkezésünk előtt vadak legelhettek és bizony valóban hasonló szagokat érezhettünk, mint amit állatkerti séták során.

A Spartacus-ösvény egy élményekben gazdag, vadregényes túra, amit ajánlunk minden évszakban végigjárni egyszer azoknak a túrázóknak, aki nem feltétlen a földi javakat, hanem a természet kincseit gyűjtik.

Fotók: Dobó Csaba

Verselő telefon várja a pilisi erdőben túrázókat
A „Hív az erdő” projekt egy régi, piros nyilvános készüléknek adott merőben új életet.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!