A Debreceni Gönczy Pál Általános Iskola egyike annak az öt iskolának, amely az Országos Iskolakert-fejlesztési Program Iskolakerti Alapozó Alprogram 2019 mentoráló hálózatának tagja lett, írja a Hajdú-bihari Napló.
A technika tanításában és az iskolakert-művelésben hiánypótlására van szükség. Az iskolákból az elmúlt harminc évben eltűntek a gyakorló kertek, bár a gyerekeknek továbbra is szükségük van mezőgazdasági jellegű ismeretekre a mindennapjaikban, hogy a saját kis környezetükben megfelelően neveljenek növényeket, gondoskodjanak akár magukról is, lehetőleg környezettudatosan.
Az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegye Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara ezért is hívta életre a programot. A program célja új iskolakertek létrehozása, a meglévők fejlesztése, és a mentor intézmények kialakítása, felkészítése.
Azokat az intézményeket keresték a mentori feladatok ellátására, amelyeknek folytonosság volt az életében, amelyeknek mindig is volt iskolakertje, s ezért egy kicsit többre jutottak azoknál, akik csak most kezdik
– fogalmazott Burger Angéla Erzsébet, a Gönczi Pál Általános Iskola intézményvezetője.
Náluk a hagyományokat új technológiákkal ötvözik, hogy a természettől egyre inkább elidegenedő világban megismertessék és megszerettessék tanulóikkal a természetes körülmények között folyó munkát, a növénytermesztést.
Azt szeretnénk elérni, hogy ezek a gyerekek hajlandóak legyenek a földet művelni, kétkezi munkát végezni, és még szeressék is! Igyekszünk a növénytermesztés minél több területét megmutatni nekik, hogy biztonsággal tudjanak megfelelő élelmiszereket választani a boltban, és nevelni saját kertjükben
– mondta Burger Angéla Erzsébet.
A Rózsavölgyi Gyermekkert Ökológiai Oktatóközpontban Fodorné Magyar Ágnes intézményvezető-helyettes kalauzolta Józsán a május 10-i továbbképzés résztvevőit, akik kertbejáráson ismerkedtek az iskolával. Rózsavölgyi Gyermekkert néven a Gönczy Pál Általános Iskola két feladatellátási helyén már sok-sok éve folyik az iskolakerti munka. Az intézményben a technikaórákat is felhasználva tanítanak mezőgazdasági ismereteket minden évfolyamon, és biztosítják a gyakorlati oktatást is.
Jelenleg öt mentoriskola van az országban, egy a fővárosban, négy Kelet-Magyarországon. De az a cél, hogy minden megyében legyen egy
– mondta el Pauliczky Nóra, az Iskolakertekért Alapítvány kuratóriumi elnöke.
A kertbejáráskor megtekinthették a programban érintett pedagógusok a fazekasműhelyt, a kerti konyhát, ahol a gyerekek saját terményeket dolgoznak fel. Az alsósok által ápolt földieper ágyásokban már piroslik a szamóca, de szépen virágzik a bazsalikom, a kasvirág és a levendula is szépen nő a gyógynövénykertben.
A gyümölcsös és a szántóföldi növények ágyásai még fiatalok, a játszótér is most épül, de a burgonya már zöldell, a kukorica-futóbab-sütőtök növénykombinációt is hamarosan elvetik a gyerekek. A fészekhinták pedig készen várják megérdemelt jutalomként a lurkókat egy kis játszásra.
Az iskola első-másodikos diákjainak alkalma nyílik lovagolni is, testnevelésóra keretében hetente egyszer egy póni is érkezik a kertbe a gyerekek nagy örömére.
A fűtött üvegházban terem édesburgonya, paprika, kelkáposzta és karalábé is, de hamarosan kikerülnek a palánták a magaságyásokba a paradicsomok mellé. A fűszerkertben már kéken virít a len, illatozik a curry és a kakukkfű, de van itt napelemes szabadtéri terményaszaló, palántanevelő is.
A kert végében álló épület falán pedig a gyerekek által festett főnixmadár, az újjászületés szimbóluma bontogatja a szárnyait.
Kiemelt képünk illusztráció: Iskolakert program/Facebook