Mozaik

16 éves álom beteljesülése a páratlan szerkezetű új Tisza-híd

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A Kecskemét és Békéscsaba közötti M44-es gyorsforgalmi utat egyedülálló híd vezeti át a Tiszán. Az úgynevezett ferdekábeles híd nemcsak látványában különleges, hanem műszakilag is számos kihívást állított a szakemberek elé, írja a Kisalföld.

A lap cikke szerint a mintegy 300 méteres Tisza-híd gyakorlatilag már elkészült, hamarosan átadják a forgalomnak. Mindez egy 16 éves álom beteljesülése is lesz egyben.

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Mint írják, Dr. Teiter Zoltán rendhagyó tervét az őt foglalkoztató Uvaterv Zrt. több más tervvel együtt először 2005-ben nyújtotta be egy esztergomi Duna-híd-pályázatra. Akkor a terv második helyet ért el, ám mégsem került a fiók hátsó zugába.

Az általam tervezett ferdekábeles híd nagyon egyedinek számított, hiszen a világon a talán legelső hasonló épp abban az évben, 2005-ben készült el Olaszországban, de az gyaloghíd volt. A tervet életben tartottuk, azt benyújtottuk az M44-es Körös-hídjához, az M43-as Tisza-hídjához, végül pedig az M44-es gyorsforgalmi út Tisza-hídjához is. Ez utóbbinál el is nyertük a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. támogatását

– magyarázta dr. Teiter Zoltán, akit a híd tervezéséért a hidász szakma a Feketeházy János-díjjal tűntetett ki.

A híd különleges formáján túl hazai viszonylatban számos ritka és néhány egyedülálló konstrukciós kialakítást is tartalmaz. Szokatlanul merész a szerkezet ferdekábeleinek vezetése, amelyet kitérő egyenesek alkotnak, csavart kábelfelületet eredményezve.

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Különlegessége továbbá, hogy először alkalmaztak Magyarországon íves, valamint lágyacélbetétes vasbeton pilont, amely ráadásul minden irányban jelentős és változó igénybevételeknek van kitéve. Az országban az első olyan tartókábeles híd, amelynek merevítőtartója vasbeton-acél anyagú, úgynevezett öszvér keresztmetszetű. A ferdekábelek pilonon való átvezetésére csak itt használtak iránytörő nyergeket.

Érdekesség még, hogy a felszerkezetnek hosszirányú támasza nincs, az ilyen jellegű erőket a kábelek által a pilonok veszik fel, nagy terhek esetében a híd két végén a saruk lehorgonyzó szerepet is játszanak.

A páratlan szerkezetű új Tisza-híd próbaterhelései szeptember végén sikerrel zárultak, a teljes szakasz forgalomba helyezése várhatóan decemberben történik meg.

Kapcsolódó
Csodás külsőbe öltözött a Tisza ikonikus hídja
Az Abádszalók és Kisköre közötti Tisza-híd a harmadik leghosszabb vasúti híd Magyarországon.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik