Több mint egy évszázados történet ért véget happy enddel, amikor 2024 végén az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésében elkezdődött az épülő mohácsi Duna-híd projektje, írta összefoglaló cikkében a Magyar Építők.
A közel 120 éve indult hídépítési törekvéseknek évszázados történelmi előzményei vannak. A jelen helyzet ismeretében tényként írhatjuk, hogy 120 éve indult küzdelem ér véget az új mohácsi Duna-híd építésével Magyarországon.
Hosszú évek után a mohácsi híd ügyét a rendszerváltást hozó politikai fordulat hozta újra felszínre: ennek egyik legfőbb lépéseként 1992-ben létre jött a Mohácsi Duna-híd Alapítvány (MDHA), amely szerint a híd által Mohács az EU déli kapujává válhat, és viszonylag kis ráfordítással kereskedelmi csomópont születhet belőle. Érveik között szerepelt az is, hogy a közlekedő komp, illetve a légvonalban 28 kilométerre lévő, tehát jelentős kerülőt jelentő bajai híd kiváltására a környéken élők régi vágya.
A 2010-es választások előtt több politikus kampányában jelent meg a mohácsi híd megépítése, amelyre újabb megvalósíthatósági tanulmány (2014), majd környezeti hatástanulmány (2016) is készült, hogy aztán a kormány 2017-ben határozatban rendelje el a mohácsi Duna-híd terveinek elkészítését
– olvasható a portálon.
2022 végére a SPECIÁLTERV Kft. elkészítette a kiviteli terveket, ám egy ideig úgy tűnt, hogy a történelem sokadszor is megismétli önmagát, mert a kormány 2022-es beruházási stopja a mohácsi híd építését is parkolópályára tette.
A kabinet később határozatban mondta ki, hogy a projekt felmentést kap a beruházási stop alól, így 2024 végén a Duna Aszfalt Zrt. elkezdhette a munkaterület előkészítését.
Ezzel egyidejűleg nyilvánosságra hozták, hogy a híd 300-320 milliárd forintból készülhet el kétszer kétsávos átkelővel, valamint a hozzá vezető útszakaszokkal.
A korábbi „rekorder”, a Kőröshegyi-völgyhíd 51,175 milliárd forintból épült meg, ekkor egy 14,2 kilométer hosszú autópálya-szakasz is létrejött 76 milliárd forintból – igaz ez a beruházás 2007-ben történt.
Szakemberek szerint történelmi, földrajzi, hídszakmai, gazdasági szempontok alapján várhatóan jó ideig a mohácsi híd lesz az utolsó vidéki Duna-híd Magyarországon.
Érdekes hidakról és történetükről korábban többször írtunk. Bemutattuk azt a 3 méteres hidat, mely egy spanyol és portugál falut köt össze, a velencei Sóhajok hídjának angliai kistestvérét és a sehová nem vezető királynő hídját is.