Tény, hogy a fiatalok nagy része elszakadt a kertműveléstől. A mai kertekben többnyire csupán fű, fa és virág található. Jó hír, hogy egyre több helyi kezdeményezés irányul arra, hogy iskolakerteket hozzanak létre az általános iskolák udvarában, vagy az épület közelében. Mindennek persze megvannak a feltételei: a lelkes pedagógus mellett szükséges a megfelelő földterület.
Egyre több országban indulnak kicsiknek szóló komplex projektek. Egy olasz tervezőkből álló csapat első díjat nyert a 2016 AWR Nemzetközi Ötletpályázaton, azon koncepciójukkal, melyben óvodáskorúakat szeretnék az önfenntartó gazdálkodásra tanítani. Az ötlet arra a trendre épít, mely az Egyesült Államokban már egyre több helyen valósul meg, miszerint a gyerekek saját zöldséget és gyümölcsöt termesztenek az iskola keretein belül.
A “Mindörökké Óvodakert” kiskertekre váltja a termeket, de legalábbis szerves részét képezi a koncepciónak az “éld meg, tanuld a maga valóságában” elve. A vezető tervező, Edoardo Capuzzo Dolcetta elmondása szerint a fő cél a mezőgazdasági ismeretek gyakorlatban való megtanítása és alkalmazása.
A gyerek nem könyvet olvas, hanem közvetlen tapasztalatot szerez és ezáltal tanul
Az élelmiszer-és a természet megismerésének legjobb módja a közvetlen gyakorlatban való részvétel. Mindennek segítségével nem csupán a fenntartható élet alapjait sajátítják el, hanem az önbecsülés és a szociális készségek révén mély kapcsolat alakul ki a növény- és állatvilággal. Mind e mellett az óvodások megismerkedhetnek a programon belül a megújuló energiákkal is, mint a szélturbinák vagy a napelemek működésével is.
Forrás: Magyarfórum
Az Iskolakertekért Alapítvány segíti az itthoni iskolakert programhoz kapcsolódni szándékozókat. Mint oldalukon olvashatjuk: az iskolakert nemcsak segít megismertetni a természetet, hanem felelős, gondozói magatartás kialakítását is szolgálja.