Életmód

Ezek a horgászok óriásmágnest lógatnak a vízbe csontkukac helyett

Kincsek a mélyből.

Ketten indítottuk el a mágneshorgász mozgalmat Magyarországon, azóta főállásban ezzel foglalkozunk. Egy irodában dolgoztunk, ahol unalmas perceinkben a neten érdekes videókat néztünk, akkor bukkantunk rá először. Ma már Dáviddal egy webshopot és egy bemutató termet üzemeltetünk, mágneshorgászathoz szükséges felszereléseket árusítunk

– mesélt a kezdetekről Kovács Erik.

Kapcsolódó
117 kiló halat fogott 10 óra alatt egy horgász Maconkán
Szabó Roland fantasztikus teljesítménnyel nyerte a versenyt.

Magyarországra csupán néhány éve gyűrűzött be a különös sport, de rövid idő alatt hallatlan népszerűségre tett szert. Jelenleg hazánkban húszezer aktív mágneshorgász van, ők azok, akik havonta legalább egyszer kimennek dobálni. Kovács Erik és Vinczellér Dávid kulcsfigurái a hazai mozgalomnak.

Rozsdás vízibicikli

Történt egyszer, hogy James Heskell angol rögbijátékos vízbe ejtette a slusszkulcsát, és megpróbálta egy mágnes segítségével kipecázni. Sikerrel járt, majd gondolt egy nagyot, és horgászmágnest kezdett forgalmazni a szigetországban. Vállalkozásának hamar elterjedt a híre, és a szomszédos Hollandiában, a tulipánok, csatornák és kerékpárok országában valósággal berobbant az új mozgalom. Később, a neodímium mágnes feltalálásakor a hobbi új erőre kapott, hiszen az ilyen mágnesek ötször erősebbek a korábban használt ferrit mágneseknél.

250 kiló vassal etetnek

Szinte bárhol lehet mágneshorgászni, csak a magánterületek vizei, és a természet vagy műemlék védelem által oltalom alatt álló területek tartoznak a tiltott zónába. Apró patak vagy egy gyorsfolyású folyó is kincsesbánya a vashorgászok szemében. Vannak helyek, ahol sok horgász megfordul, ilyen Budapesten a Rákos-patak, a Hajógyári-sziget és Győrben a Rába kettős hídja.

Idén, július 30-án második alkalommal rendeznek mágneshorgász versenyt Magyarországon. A helyszín egy magánkézben lévő tó lesz. A versenypályát Erik és Dávid fogja beetetni, már 250 kilogrammnyi „fogást” elő is készítettek erre a célra.

Tíz versenybeállás lesz, ezeknél ugyanazt a fogást kínáljuk fel: drótszamarak, sisakok, bicskák, és féktárcsák várják, hogy felszínre kerüljenek. Mindenki egyforma mágnest használhat. A 10 versenyző kürtszóra kezdi a horgászatot, a cél, 6 perc alatt minél több „vashalat” kihúzni. Minden fogás pontot ér, és a legtöbb pontot összegyűjtő horgász nyeri a versenyt. Pontegyenlőség esetén „gyorshalál” van, egy biciklit kell előbb kihúzni

– mesélte Kovács Erik.

Órákon át fárasztották

A legértékesebb fogásunk egy pénzkazettából került elő, féltucatnyi 1950-es német márkát zsákmányoltunk. Eddig a legnagyobb és legemlékezetesebb vas egy Puch motorbicikli volt. Ezt ketten, 4 mágnessel, két és fél óra alatt emeltük partra. Nem volt egyszerű feladat, az utolsó percekig nem tudtuk, hogy mi az, amit centiről centire húzunk. Már-már feladtuk, de a fantáziánk csak piszkálta mi lehet az, így tovább küzdöttünk vele.

Minden kifogott tárgyra ugyanazok a törvények vonatkoznak, mint a talált tárgyakra. A nagy értékű darabokat, és azokat, amelyek tulajdonosa beazonosítható, le kell adni. A biciklik rendszerint az alvázszám alapján könnyen beazonosíthatók. A kihorgászott tárgyakat a sportemberek később visszaigényelhetik, mint becsületes megtalálók. Ha fegyvert vagy lőszert húznak partra, azt azonnal kötelesek bejelenteni és leadni.

Jelenleg nincs szabályozás a mágneshorgászatra, szabadon űzhető hobbi, ám néhány íratlan szabályt be kell tartanunk. A „pecásokat” nem szabad zavarni, nem illik mellettük dobálni. Elvárjuk azt is a mágneshorgászoktól, hogy minden kifogott tárgyat legalább a legközelebbi kukáig elvigyenek

– hangsúlyozta a sportember.

Fotók: meknetis

Kapcsolódó
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!