Otthon készült

Így készül egyszerű és tökéletes csíráztató fillérekből

A csírák több mint öt évezrede a kínai konyha alappillérei, de az utóbbi időben a világ többi részén, így Európában is népszerűvé váltak. Fogyasztásuk számtalan okból igen előnyös.

Fogjunk egy kidobásra szánt mogyorókrémes üveget, egy kis tüllt, esetleg gézlapot, néhány ügyes mozdulattal barkácsoljuk össze, és máris kész a tökéletes csíráztató edény, ami biztosítja a téli vitaminellátásunk – fillérekből.

Bonyolultnak tűnik? Nem az. Hoztunk egy kis útmutatót.

Galéria
Bablenáné Mócsány Georgina

Így készül egyszerű és tökéletes csíráztató fillérekből

Fotó megosztása:

Amikor eldöntöttem, hogy szeretném kipróbálni a csíráztatást, több videót is megnéztem az interneten, hogyan kezdjek neki. Itt láttam azt a megoldást, hogy a bolti csíráztató edények helyett befőttesüveget használtak, rágumizva az üveg szájára egy gézlapot. Nekem volt itthon pár mogyorókrémes üvegem, aminek műanyag a teteje – ez azért praktikusabb, mert ki lehet vágni a tetőt úgy, hogy a tekerős peremét azért tudjuk használni. Már csak maradék tüll anyagra volt szükségem, és el is készültek a csíráztató edények, gyakorlatilag költségmentesen

– mondta el kérésünkre Bablenáné Mócsány Georgina, akinek házi csíráztatója tökéletesen ellátja a családot friss csírákkal a vitaminhiányos téli szezonban.

Bablenáné Mócsány Georgina

A tüll anyagon keresztül könnyen át lehet mosni a magokat, a mi a csíráztatás folyamatában nagyon fontos, mert azzal megelőzhetjük a baktériumok, penészgombák elszaporodását. A rendszeres átöblítésen kívül ami azért is kell, hogy a magok állandóan nedvesek maradjanak, fontos, hogy a felesleges víz ki tudjon folyni, ezért vagy készíteni kell az üvegekhez egy állványt, vagy ki kell támasztani őket. Én ezt egyszerűen parafadugókkal oldottam meg

– árulta el a trükköt Georgina.

Galéria
Bablenáné Mócsány Georgina

Így készül egyszerű és tökéletes csíráztató fillérekből

Fotó megosztása:

A házi készítésű csíráztató edények remekül beváltak. Télen rendszeresen fogyasztunk csírákat szendvicsben, reggeli mellé, salátákhoz. Így kiváltjuk egy részét a boltban vásárolt zöldségeknek. Amellett, hogy szuper vitaminforrás, a gyerekek számára külön érdekesség, hogy nemcsak láthatják a csírázást, de aztán el is fogyaszthatják a növénykéket

– foglalta össze a csíráztatás előnyeit az ötletgazda.

De mit is kell tudni a csírákról?

A csírák több mint öt évezrede a kínai konyha alappillérei, de az utóbbi időben a világ többi részén, így Európában is népszerűvé váltak. Bár a csírák mindegyike hasonlónak tűnhet, valójában különböző élelmiszerek sokszínű gyűjteménye. Csíráztathatunk búzát, árpát, zabot, borsót, babot, lencsét, csicseriborsót, esetleg brokkolit, lucernát, zsályát is, többek között. Színes választéka kapható gazdaboltokban, csupán arra kell figyelni, hogy kifejezetten fogyasztásra való magokat vásároljunk.

A csírahajtások nagyon fiatal növények, amelyeket néhány nappal a csírázásuk után kell begyűjteni. Ezek a zöldek híresek egészségügyi előnyeikről, hiszen nagyon könnyen emészthetők, és tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, tartalmaznak rostot, és kiváló antioxidánsforrást jelentenek. Előnyük, hogy sokkal több tápanyagot tartalmaznak, mint a kifejlett növények.

freepik.com

A csírák tápanyagban gazdagok. Ezek aránya, akárcsak az ízük, a csíra típusától függően változik, de általánosságban elmondható, hogy kiváló forrásai a:

  • kalciumnak
  • káliumnak
  • magnéziumnak
  • folsavnak
  • béta karotinnak
  • K-vitaminnak
  • B-vitaminnak
  • foszfornak

A csíráknak alacsony a zsír-, nátrium- és kalóriatartalmuk is.

A csírák egészségügyi előnyei

  • A csírák egészségügyi előnyei közé tartozik, hogy segítik a bélrendszer egészségét és csökkentik a bélgázok képződését.
  • A cukorbetegek azt tapasztalhatják, hogy a csírák fogyasztása hatékonyabban szabályozza vércukorszintjüket, mivel a tanulmányok szerint a csírák csökkenthetik a vércukorszintet.
  • Fogyasztásuk előnyös lehet a szív egészségére nézve is. Számos tanulmány kimutatta, hogy a csírák fogyasztása csökkentheti a koleszterinszintet cukorbetegeknél vagy elhízottaknál.
  • A tápanyagban gazdag csírák és mikrozöldek fogyasztása különösen hasznos azoknak a felnőtteknek a  számára, akik nem fogyasztanak megfelelő mennyiségű zöldséget.
freepik.com

Az is a csírák fogyasztása mellett szól, hogy igazán változatossá teszik az étkezést. Adhatjuk salátákhoz, tehetjük húsokhoz, szendvicsekbe. Roppanósságot és változatos ízt csempésznek az étkezésbe.

A nyers csírák fogyasztásának egyetlen hátránya, hogy meleg, nedves növekedési környezetük tökéletes táptalaj a baktériumok szaporodásához és virágzásához, így nagyon oda kell figyelni, hogy a csírákat alaposan le kell mosni folyó víz alatt, mert ez csökkentheti a baktériumok mennyiségét.

Kapcsolódó
Évezredek óta ünneplik a halottak gyümölcsét
A görög mitológiában a „halottak gyümölcseként” ismerték, mivel szerintük Adonis véréből keletkezett.
Olvasói sztorik