Otthon készült

Másfél méteres villamost is varr szabadidejében a banki asszisztens

A Budapesten élő édesanyának buszt kell készítenie leggyakrabban, de a vonat, villamos, troli és az autó is népszerű, egyszer még Bochkor Gábor is kapott tőle egy Mercit.

A szentesi születésű édesanya, Putsay Zoltánné Csilla sosem tanult varrni, de mindig is izzott benne a kreatív energia, így saját magától fogott bele párnák, falvédők, plüss játékok készítésébe, majd létrehozta a PolárPalota oldalt a Facebookon. Egy buszrendelés azonban új irányt adott az alkotásnak.

Olyan népszerűek lettek a járművek, hogy ma néhány párnától eltekintve, szinte csak ilyeneket készít. A legnépszerűbb továbbra is a busz, de sokat varr villamost, mozdonyt, kamiont és autókat, és készült Csepel motor, repülő, mentőhelikopter és forma-1-es Ferrari is.

Nézze meg galériánkban milyen járműcsodák készülnek Csilla műhelyében:

Galéria

Mindig is sokat kreatívkodtam és jó volt a kézügyességem. A varrást soha nem tanultam, de valahogy kedvet éreztem hozzá, hogy kipróbáljam. Így először applikált párnákat, falvédőket, plüss játékokat varrtam, majd 2016 januárjában indítottam el a PolárPalota csoportot. Az áttörést pedig egy júniusi rendelés hozta meg, mikor az egyik ismerős megkérdezte, nem tudnék-e varrni a kisfiának egy buszt. Sokat gondolkodtam, hogy lehetne megvalósítani, majd megterveztük a férjemmel és megvarrtam. Olyan nagy sikere lett, hogy egy másik ismerős is kért, és innen már nem volt megállás. Jött a vonat, a villamos, a kamion, a tűzoltóautó és a járművek népes családja

– mesélt a kezdetekről Csilla, aki Szentesről költözött fel a fővárosba és a bankszakmában helyezkedett el, adminisztrációs területen. Elmesélte nekünk, hogy a férjét is Budapesten ismerte meg, két gyermekük született 2012-ben Dorina, 2014-ben Dániel. Sajnos élete párját tavaly elveszítette…

Ekkor kicsit megtorpantam, nem volt kedvem varrni se… most már kezdem összeszedni magam, mert tudom, hogy Ő is azt szeretné, hogy folytassam az együtt elkezdett munkát, ez erőt ad, nem is beszélve arról, hogy a mai helyzetben nehéz egyedül két gyereket nevelni

– avatott be szomorú élethelyzetébe minket Csilla, aki sokat támaszkodhatott szüleire is a nehéz helyzetben.

Csilla egyik legnagyobb kihívása egy 1 méter hosszú és 60 centi magas Csepel motor volt, amivel sokat kellett dolgozni, hogy minél jobban hasonlítson az eredetihez.

De készítettem már kompot is, ami szintén nagy kihívás volt, sok aprólékos munkával. Az első mentőhelikopter elkészítése is izgalmas volt, de nagyon élveztem és nagyon büszke voltam a végeredményre. Nem is gondoltam volna, hogy el tudom készíteni.

De a kis háziműhelyben készült már szóló és csuklós busz, troli és villamos is, ahogy vonat, kamion, rengeteg autó, teherautó, traktor, forma-1-es autó, helikopter, repülő, komp, motor és konténerszállító.

Bár nem felkérés volt, de a Music FM akkori műsorvezetőinek, Bochkor Gábornak és István Daninak is elkészítettem az autójukat, amit személyesen adtunk át. És amire még igazán büszke vagyok, az egy hatalmas nagy busz volt, amit jótékony célra ajánlottunk fel licitálásra, és a bevétel egy daganatos kisfiú kezeléséhez járult hozzá.

Csillának van egy állandó ügyfele, akit kért, hogy említsünk még meg, hiszen Péter eddig már nagyjából 50 buszt rendelt és folyamatosan van valami buszos újdonság, amit szeretne megvarratni.

Csillától megtudtuk, hogy a legtöbb rendelés a közösségi oldalon keresztül érkezik. Néha megmutatja a varrt járműveit kézműves csoportokban, és akkor újabb lendületet kap a rendelés.

Természetesen karácsonyra szokott érkezni a legtöbb felkérés. Általában megírják, hogy milyen járművet szeretnének, például a busz, autó típusát, esetleg küldenek fényképet is, illetve bármilyen egyedi felirat, rendszám kérhető rá. Ha elkészülök, akkor küldöm a képet a járműről és megbeszéljük az átvételt vagy postán adom fel.

Csilla elmesélte azt is, hogy mivel először párnákat, plüssöket kezdett varrni, ezért valami olyan anyagot kereset, ami puha, de könnyű vele bánni. Így esett a választása a polár anyagra.

A töltéshez egy egész tábla szivacsot veszek, amit mindig az elkészült jármű méretei alapján vágok ki, esetleg faragom meg. A már elkészített, összevarrt járművön hagyok egy kis rést, ott teszem be a szivacsot, és igazítom a helyére. A kerekeket vlies töltőanyaggal tömöm ki, tehát teljesen tisztítható. Egyedül a villamos, troli áramszedőjébe teszek zseníliarudat, hogy jobban tartsa a formáját.

Csillának már nagyon sokan mondták, hogy csak ezzel kellene foglalkoznia, de mint mondta, ebben az élethelyzetben nem meri azt megtenni, hogy ne legyen a varrás mellett egy biztos, állandó megélhetési forrás is.

A varrásban neki még az is nagyon nagy élvezet, hogy látja a visszaküldött képeken, mennyire örülnek a gyerekek egy-egy darabnak, a felnőttektől pedig nagyon jól esik, mikor küldik az üzenetet a Facebookon, hogy nagyon köszönik a munkát és mennyire tetszik nekik.

Kapcsolódó
Szülőfaluja díszpolgára az utolsó palócbaba-varrók hírmondója
A csizmától a feje búbjáig maga készít mindent a babákon, melyeknek története a palóc népviselet elhagyása, a kivetkőzés éveihez kötődik.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik