Sir David Attenborough és a Blue Planet (Kék bolygó) című sorozata hatására egyre kevesebben használnak műanyagot az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban, írta a National Geographic.
Örvendetes tény, hogy Földünkön az utóbbi évtizedekben egyre növekszik azoknak az országoknak a tábora, akik hadat üzentek a műanyagoknak. A mindennapi gyakorlatban egyrészt az előállítást kívánják visszaszorítani, másrészt a műanyag hulladékok kezelését próbálják hatékonyabbá tenni, különböző környezetvédelmi jogszabályokkal. Ezekkel az erőfeszítésekkel egy időben magánszemélyek és cégek kísérleteiről is egyre gyakrabban röppennek fel hírek a világsajtóban és a közösségi médiában.
Sir David Attenborough Blue Planet című sorozatának 2017 októberi bemutatóját követően egy nemzetközi felmérést végeztek Nagy-Britanniában és az USA-ban, melynek eredménye még a tudósokat is meglepte. A szakemberek 4000 ember viselkedési és vásárlási szokásait mérték fel a két országban.
Az elkészült jelentés szerint Attenborough filmpremierje után az angolok és az amerikaiak 53 százaléka kezdett el kevesebb műanyagot használni, 42 százalékuknak pedig látványosan megváltoztak a vásárlási szokásaik, főként újrahasznosított termékeket vesznek.
A szakértők a jelenséget Attenborough-hatásnak nevezték el.
A jelentésből az is kiderült, hogy 2011 és 2018 között 49 százalékról 57 százalékra nőtt azok aránya, akik hajlandóak több pénzt kiadni különböző ökobarát termékért. A fenntartható fejlődést célzó erőfeszítések a fiatalok körében népszerűbbek, a kutatók ezt többek között a közösségi média térnyerésével magyarázzak.
Az Attenboroug-hatás is jelzi, hogy a fiatalabb generációk megnyerése lehet az egyik járható út a fenntartható fejlődés és egy tisztább, élhetőbb Föld megteremtéséhez.
Kiemelt kép: Kiemelt kép: Europress/AFP/Adrian Dennis